چرک نویس

  • ۱
  • ۰

وَ فَدَینَاهُ بِذِبحٍ عَظِیم؛

در سوره مبارکه صافّات آیات 84 الی 113 داستان هایی از حضرت ابراهیم(ع) می خوانیم که مشهور ترین آن ها داستان ذبیح الله است که این داستان در آیات 102 الی 111 آمده که معنای فارسی آن به این گونه است:

«آنگاه  ]ابراهیم[ با او (اسماعیل) به سعی شتافت ابراهیم گفت: ای فرزندم من در خواب چنین دیدم که تو را قربانی کنم ؛ در این واقعه تو را چه نظر است؟ جواب داد : ای پدر هر چه مأموری ، انجام ده که إن شاءالله مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. پس هر دو تسلیم  گشتند و او را برای  کشتن به روی افکندو ما در آن حال خطاب کردیم که ای ابراهیم تو مأموریت عالم رویا را به خوبی انجام دادی و به درستی ما نیکوکاران را چنین نیکو پاداش می دهیم؛ این همان انتحانی است که در حقیقت حال اهل ایمان را روشن می کند و او را فدای ذبح بزرگ تری کردیم ......... »

در انتهای  آیه اشاره شده که اسماعیل را فدای ذبح بزگ تری کردیم که این عبارت در برخی از تفاسیر به ذبح گوسفند فرستاده شده از سمت خدا ربط داده شده ولی این با منطق انسان جور در نمی آید چرا که بزرگی یک رابطه نسبی است و در این جا بزرگی نسبت به ذبح اسماعیل(ع) گفته شده پس چطور می شود ذبح یک گوسفند از ذبح یک انسان ، آن هم نه یک انسان معمولی بلکه رسول خدا بالا تر و عظیم تر باشد ؟

در آیه 124 سوره بقره آمده:« وَ اِذَا ابتَلی اِبراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ‏ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ وَ مَن ذُریَّتی قَالَ لا یَنالُ عَهدی‏ الظّالِمینَ» یعنی :و آنگاه که خدا ابراهیم را با فرمانهایی آزمایش کرد و او این آزمایشها را به حد کمال و اتمام رساند خدا به او گفت من تو را به پیشوایی خلق برگزیدم .  ابراهیم عرض کرد این پیشوایی را به فرزندان من نیز عطا خواهی فرمود؟]خدا فرمود:[ عهد من هرگز به مردم ستمکار نخواهد رسید و این به این معناست که اگر ستم کار نباشند به آن ها خواهد رسید و می دانیم که امامت به پیامبرمان و 12 تن از اهل بیت ایشان می رسد(که پیامبر از نوادگان حضرت اسماعیل می باشند)

پس ذبح بزرگ تر باید به یک شخصی که از لحاظ مقام بالا تر باشد و می دانیم که مقام امامت بالا تر از مقام رسالت است و 14 امام نیز بیشتر نداریم (حضرت ابراهیم ، پیامبر اکرم و 12 امام شیعیان) پس ذبح عظیم باید برای یکی از این 14 نفر باشد و همه می دانیم که تنها کسی که از میان این 14 تن ذبح شد(یعن سر از تن جدا شد) امام حسین (ع ) است پس ذبیح الله نیز مقام برگزیده ای برای امام حسین می باشد.   

حال چرا امام حسین باید کشته می شد بحثی است که بعداً به آن می پردازیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی